Zomervakantie GESLOTEN van 20 Juli tem. 24 Juli ’21 én van 10 Augustus tem. 14 Augustus ’21

Sparco Manometer Ø100

199,00

Sparco Manometer Ø100 – Multifunctionele bandenspanningsmeter heeft een aluminium handvat met een rubberen beschermkap. De manometer meet nauwkeurig van 0 tot 4 BAR.

Product prijs
Optie(s) totaal:
Totaal:
Artikelnummer: 29410100 Categorie: Tags: , ,

Sparco Manometer Ø100 – Multifunctionele bandenspanningsmeter

Sparco Manometer Ø100 – Multifunctionele bandenspanningsmeter heeft een aluminium handvat met een rubberen beschermkap. De manometer meet nauwkeurig van 0 tot 4 BAR.

Bruikbaar in autosport en kartsport.


Trackday doen?

Gebruik je je auto intensief door bijvoorbeeld op het circuit te rijden, dan zal een andere bandendruk nodig zijn dan wanneer je je auto alleen normaal gebruikt. Tijdens een trackday zonder risico tot wel 0,5 bar meer in de band pompen van vanuit de fabriek wordt aanbevolen. De band wordt hierdoor stugger, waardoor deze beter in vorm blijft wanneer je bijvoorbeeld een bocht sportief neemt. Hetzelfde geldt voor de belasting: als je auto zwaarder belast is, heeft dat effect op je bandenspanning en zul je de banden minder hard op moeten pompen.

Juiste bandenspanning vinden

Je banden op spanning brengen is dus belangrijk, maar dan is het handig om te weten welke bandenspanning voor jouw auto de juiste is. Waar staan de fabrieksvoorschriften voor jouw auto? Je kunt natuurlijk het internet afspeuren, maar het staat vaak ook op het instructieboekje van je auto, de binnenkant van de tankdopklep of op de portiersstijl. De spanning van de voor- of achterbanden kan verschillen, let dus goed op wat er per bandengroep wordt aangegeven. Bandenspanning hangt ook samen met de gebruiksomstandigheden en de belasting.
Hoe vaak meten?
Hoe vaak je de luchtdruk van je banden moet meten, hangt van verschillende factoren af. Het wordt aangeraden dat je in ieder geval één keer per maand de luchtdruk meet en dan het liefst iedere vier weken. Dit geldt voor normaal gebruik. Als je zo nu en dan een trackday bezoekt of je auto op een andere manier intensiever gebruikt is het slim om de bandenspanning vaker te meten. Ook dan is een bandenspanningsmeter kopen voordelig.
 
Wanneer meten?
Er zijn ideale omstandigheden voor het meten van de spanning. Wist je dat voor het meten van de luchtdruk banden koud moeten zijn? Zorg dus dat je niet meer dan drie kilometer hebt gereden voordat je de bandenspanning meet, of wacht tenminste tien minuten voordat je gaat meten, zodat je banden weer afgekoeld zijn. Dan kun je namelijk een realistische meting uitvoeren.
Waarom lopen banden leeg? 
De perslucht waarmee we onze banden vullen, bestaat uit moleculen. Deze moleculen zijn klein genoeg om (heel langzaam) uit de banden te kunnen ontsnappen. Rubbermoleculen hebben een aardig hoge dichtheid, maar de moleculen van zuurstof en stikstof kunnen er toch doorheen.
Roest op ventiel/stoeprand schade
Daarnaast kan lucht uit je banden ontsnappen als er roest op de velgen zit of als je tijdens het rijden een stoeprand hebt geraakt, waardoor de velgen beschadigd zijn. Het kan ook zijn dat er een scherp voorwerp vast in het loopvlak zit, waardoor de band lucht verliest. Controleer dit en kijk ook of het ventiel goed dichtzit.
 
 
Ventiel controleren
Tip: met zeepsop kun je het binnenwerk van het ventiel gemakkelijk controleren op mogelijke lekkage. Kijk daarnaast of de velgen en het ventiel vrij zijn van roest, omdat dit zoals gezegd ook lekkage kan veroorzaken. Eventueel kun je een bandenreparatiemiddel in de band spuiten. Dit zorgt voor een tijdelijke oplossing, en je garage zal niet blij met je zijn. Als de band namelijk vervangen moet worden, hebben zij  een hele klus om de binnenkant van de velg weer schoon te maken…
Gewicht 2 kg
Scroll naar top