HANS 20° Pro

1.349,82

HANS 20° Pro. Schroth Pro 20° HANS apparaat, een professioneel model in 100% lucht-en ruimtevaart-grade koolstofvezel gebouwd en geleverd met Nomex® gedekte schoudervullingen en thethers om aan te passen aan standaard HANS® clips.

Wissen
Artikelnummer: SP-4226 Categorie: Tags: , , ,

HANS 20° Pro

HANS 20° Pro is een HANS apparaat vervaardigd uit materiaal van kunststof =  veiligheidssysteem met een zeer goede prijs-/kwaliteit verhouding. Het gewicht van dit systeem is ongeveer 1200 gram. De functie van een HANS systeem is de bewegingsruimte van de helm te beperken ten opzichte van het lichaam, wordt voorkomen dat, in geval van een zware impact, het hoofd te ver van de romp ‘getrokken’ wordt. Het HANS-systeem bestaat uit een beugel op de schouders die de bewegingen van de helm beperkt zonder de coureur tijdens een normale race in de weg te zitten.

Wees aandachtig bij de aanschaf van een HANS systeem De HANS-systemen zijn in verschillende ‘hoeken’ leverbaar. Deze ‘hoeken’ (10, 20 of 30 graden) worden bepaald door de hoek waarmee de rug ten opzichte van het hoofd staat als men in de auto zit. In een formuleauto ligt de rijder immers meer en is dus een 30◦ HANS-systeem veel beter geschikt dan een 20◦ HANS-systeem dat weer beter is bij toerwagens.

Ook zijn HANS-systemen in drie verschillende maten leverbaar; dit zijn breedtematen (S, M, L). Zéér belangrijk is de uiterste homologatiedatum van het systeem dat je koopt.

Waarom een neksysteem dragen?

Vrijwel alle overlijdens bij race-ongevallen zijn te wijten aan hoofd en nekletsels. Bij een crash wordt het lichaam van een piloot veilig op zijn plaats gehouden door zijn schouder- en bekkengordels. Het hoofd wordt tegen impulsen van buitenaf beschermd door de helm. De zwakke schakel bestaat hierin dat het hoofd en de nek nog steeds onbeperkt in alle richtingen kunnen bewegen. Een frontale impact, het hoofd met grote snelheid vooruit vliegen. Bij een ongeval op volle snelheid is de druk op het achterhoofd vergelijkbaar met het gewicht van de wagen! Op het einde van deze voorwaartse beweging is er een groot risico op nek- of schedelbasisfractuur. Gezien de enorme remkracht van sportwagens is een airbag geen betrouwbare optie. Vandaar dat men op zoek ging naar een systeem dat bevestigd wordt aan de helm, en toch toelaat dat de piloot er tijdens de race geen noemenswaardige hinder van ondervindt. Het HANS systeem is een soort ‘gareel’ dat rust op de schouders, en op zijn plaats gehouden wordt door de schoudergordels. Via twee riempjes wordt het aan de helm bevestigd. Het zijn nu juist die riempjes die in geval van crash de helm (en dus ook het hoofd) op het kritieke moment tegenhouden. Gevoelige schouders? Het gebruik van de gelpads van Exgel tesamen met het harnas kan dit probleem of ongemak verhelpen, klik hier voor meer informatie.

 

Gewicht 2 kg
Fabrikant

Maatkeuze

Medium, Large

Scroll naar top