Arai Helm

Arai helm is al vele jaren geliefd bij autocoureurs en karters. De Japanse fabrikant van kwaliteitshelmen besteedt bovendien zeer veel aandacht aan veiligheid, draagcomfort, innovatie en design.

Waarom een Arai helm?

Een Arai helm staat voor kwaliteit, handwerk en veiligheid.

Ieder item optimaal getest

Bescherming bij Arai helm staat voorop daardoor verlaten de producten enkel de fabriek wanneer de makers ervan volledig overtuigd zijn van de kwaliteit en de veiligheid van elk afzonderlijk gemaakt item.

De Arai helm beschermt

Belangrijke fout die vaak gemaakt word: het is niet de standaard maar de helm die je beschermt! De standaard word bepaald door bevoegde instanties. Dit is tevens de basis van waaruit men produceert. Daarnaast werkt men met zijn eigen “in-house” test standaard. Daardoor ontstaat uiteindelijk een superieure kwaliteit voor de door hun geproduceerde producten.

Continue verbetering

Als gevolg van een hechte samenwerking met de piloten in verschillende race klassen worden de aspecten kwaliteit, veiligheid en comfort uiteindelijk elke keer weer verbeterd aan de Arai helm.

Customize

Onderscheid tussen de dagelijkse klant en de ondersteunde piloten is er niet. De helmen voor oa F1, Nascar, Karting, MotoGP, hebben bovendien, net als iedere helm uit het assortiment, de mogelijkheid om naar eigen smaak en design te worden “customized” ook wel te personaliseren.

Perfecte vorm

Ook houdt men vast aan het moto: “Smooth shape for better protection”. Dit houdt in dat zij elke helm produceren met een zo rond mogelijke buitenschaal.  De mooie ronde vorm van is bovendien gemaakt om bij contact met het asfalt te “glijden” zodat onnodige omwentelingen worden voorkomen.

99% handwerk

99% van het werk, van bij de basis tot het afgewerkt product, wordt met de hand gedaan door hoogwaardig getrainde arbeidskrachten. Uiteindelijk wordt de buitenschaal van de Arai helmet, vervaardigd uit maar liefst 27 losse onderdelen.

Gelijke dikte

Als gevolg van het plaatsen van de afzonderlijke onderdelen op belangrijke punten in de helmschaal van de Arai helmet wordt de kwaliteit en de sterkte van deze helm gewaarborgd. Bovendien bestaat elke schaal uit een polyester samenstelling die over de gehele helm 3 mm dik is.

Helmen voor de Autosport

Wij bieden u het grootste assortiment helmen voor verschillende takken van de autosport. Voor zowel de beginnende autocoureur als de professional zijn passende Arai helmen te vinden. Zodat u bent gegarandeerd van een optimale veiligheid en kwaliteit.

Arai Helmen voor de Kartsport

Hoogwaardige karting helmen voor volwassenen als karting helmen voor kinderen. Doordat er binnen het bedrijf veel aandacht wordt besteed aan innovatie en optimalisatie bent u uiteindelijk verzekerd van een hoogwaardig kwalitatief product. Tevens geniet u van een optimale veiligheid en comfort.

 

Geschiedenis

Als zoon van een hoedenmaker startte Horitake Arai in 1937 in Ohmiya, Saitama een bedrijf dat zich richtte op de ontwikkeling van hoofdbescherming, die onder de naam HA (Helmet Arai) op de markt.

Het vervaardigen van een buitenschaal is een tijdrovend proces dat uit 27 stappen bestaat.  De totale productietijd van een Arai helm bedraagt 18 uur.  Al in 1952 werd gestart met de productie van FRP (Fibre Reinforced Plastics, met glasfiber versterkte plastics) helmen in Japan, een filosofie die tot op de dag van vandaag het basisprincipe van elke Arai auto- en motorhelm is.

Tien jaar later trad Horitake’s eerste zoon Michio Arai toe tot het bedrijf, die zich richtte op de export van het bedrijf. Een jaar later werd de eerste helm volgens SNELL certificering geproduceerd, waarmee de export naar de USA kon worden opgestart.

In 1968 werd de eerste integraalhelm R-6M geproduceerd, die aan de SNELL 1968 standaard voldeed. Vier jaar later, in 1971, werd het nieuwe Arai logo gelanceerd wat tot op de dag van vandaag gelijk is gebleven. Op 14 juni 1986 komt oprichter Hirotake Arai te overlijden en neemt Michio Arai het stokje van zijn vader over als nieuwe President van Arai. Datzelfde jaar wordt de bedrijfsnaam veranderd van ‘Arai Hirotake, Limited’ in ‘Arai Helmet, Limited’.

Ook Michio’s zoon Akihito Arai is inmiddels binnen het bedrijf werkzaam, in februari 2008 – het 25-jarig jubileum van Arai Helmet Europe – werd Akihito de managing director van Arai Helmet Europe.  Sedert een aantal jaar staat Ingmar Stroeven aan het hoofd van Arai Helmet Europe als managing director.

Volgens Arai biedt een helm de beste bescherming wanneer gebruik wordt gemaakt van een harde buitenschaal in combinatie met een zachte buitenschaal. De harde buitenschaal moet onder andere penetratie en vervorming voorkomen, terwijl door de zachte binnenschaal de impact-energie moet worden geabsorbeerd. De productie van een glasfiber buitenschaal is echter een tijdrovend proces, wat meteen de duurdere prijs ten opzichte van een van zachte buitenschaal voorziene polycarbonaat helm, waarvan de buitenschaal geautomatiseerd in een spuit giet mal wordt geproduceerd, verklaart.

In een 180° voorverwarmde stalen mal worden de verschillende glasfiber lamellen geplaatst, waarna een hars wordt toegevoegd, een luchtbalg in de mal wordt geplaatst en de buitenschaal als het ware onder druk wordt‘gebakken’.

Buitenschaal

De dikte van de buitenschaal van een Arai helm, die – om de range van XS tot XL te dekken – voor elk model in vijf verschillende maten wordt gemaakt, is bij een Arai helm op elk punt exact hetzelfde, waardoor de beschermende werking rondom de helm hetzelfde zal zijn. Het proces vergt veel precisie en is de reden waarom dit niet in lage loonlanden als India of China, maar in Japan zelf wordt gedaan

Dubbele inspectie

In elke fase van het productieproces bij Arai helmet wordt door de medewerker de voorgaande fase gecontroleerd, waardoor de kwaliteit continue wordt gemonitord. Alsof dat niet streng genoeg is wordt elke helm na productie tweemaal aan een intensieve inspectie onderworpen, wat zeker bijzonder mag worden genoemd.

Veel fabrikanten kiezen voor een steekproefsgewijze controle, laat staan dat een controle twee maal wordt uitgevoerd.

De dubbele controle werd in het leven geroepen nadat Horitake-San tijdens een wandeling door de fabriek ontdekte dat een helm van een coureur twee maal werd gecontroleerd, wat volgens de desbetreffende inspecteur altijd werd gedaan. Omdat in Horitake’s filosifie geen onderscheid mag worden gemaakt tussen de helm van een coureur en de helm voor de consument worden vanaf die dag alle helmen aan de dubbele inspectie onderworpen.et